Voimansiirtoöljyt

Omat koneet
Rajaa tuloksia
  • Valmistaja
    • Hinta
       197 tuotetta

      Voimansiirtoöljyt jaotellaan lähinnä kahteen eri kategoriaan.
      1. Liikkuvan kaluston voimansiirtoöljyt ja
      2. Teollisuuden voimansiirto-/vaihteisto-/kiertovoiteluöljyt

      LIIKKUVAN KALUSTON VAIHTEISTO- JA VETOPYÖRÄSTÖ-/NAPAVÄLITYSÖLJYT

      Voimansiirtoöljyjen merkinnät


      Viskositeetti– sekä suorituskykyluokitusluokat (lisäaineistus) ovat SAE- viskositeettiluokitus sekä API GL – suorituskykyluokitus.

      Normaalit käyttö- ja ympäristölämpötilat:

      Viskositeettiluokat: SAE 80W- 90, 85W- 90, 85W-140. Mineraaliöljyt: Perusöljy I, II, III, ja IV sekä niiden seokset eri suhteissa (semi-synteettiset) on luokiteltu vaativiin käyttö- ja ympäristölämpötiloihin. Perusöljy IV (PAO) on arvokkainta ja sen käyttöä rajoitetaan mikäli suorituskykyvaatimukset sen sallivat.
      Ankarissa kylmissä olosuhteissa vaatimukset mm. voitelun aloittamiseksi ovat kuitenkin hyvin vaativia ja ne määrittelevät tarkoin vaadittavat ominaisuudet.
      Olosuhteillemme me emme voi mitään ja joskus voi olla ristiriitaista, kun käyttöohjekirjoissa suositeltu viskositeetti EI toimi meidän olosuhteissamme ja on riskinä vaurioittaa voimansiirtoa. Silloin pitää viskositeettiluokka vaihtaa meidän olosuhteisiimme sopivammaksi kunhan suorituskykyluokka on sama.
      Semi- ja täyssynteettiset, joiden viskositeettiluokat ovat SAE 75W- 80, 75W- 90, 75W- 140 ja 80W- 140.

      Suorituskykyluokitukset (lisäaineistus)


      API GL-1,GL- 2, GL- 3, GL- 4 ja GL- 5 sekä MT-1. GL-1, GL- 2 ja GL- 3 ovat jo jääneet pois käytöstä vanhoina vaatimuksina. Voimassa ovat edelleen GL-4, jonka lisäainepaketti on sopiva synkronoiduille vaihteistoille sekä määrätyn tyyppisille vetopyörästöille (lieriöhammaspyörät, joita on tyypillisesti kevyen kaluston etuvetojärjestelmissä) ja GL- 5 on vaatimuksena hypoidivetopyörästö- ja napavälitysvoimansiirroille ja joissakin tapauksissa myös manuaalivaihteistoille.
      MT-1- luokitus on tarkoitettu synkronoimattomille manuaalivaihteistoille (USA:n markkinat).

      Yhdistelminä on nykyisin käytössä varsinkin SAE 75W- (80,90,140) synteettisille voimansiirtoöljyille, joissa on jo GL- 4/GL- 5 suorituskykyluokitusten yhdistelmien sopivuudet. Taustalla ovat uudentyyppiset kehittyneet polymeeripohjaiset lisäaineet, joilla on erittäin hyvä yhteensopivuus esim. synkronointilaitteiden metallien kanssa (Pronssi).
      Voiteluöljyvaatimukset ovat muuttuneet myös uusimman tekniikan vaihteistoilla, joissa on esim. ns. robottivaihteisto (automatisoitu mekaaninen vaihteisto; Volvo I- Shift, Scania Opti- Cruise, jne.) Tällöin kylmäkäynnistysominaisuudet ovat erittäin tärkeitä ja viskositeettiluokitukset ovat 75W- 80, 75W- 90, 75W- 140. Vetopyörästö-öljyt, jotka soveltuvat parhaiten ankariin vaativiin ilmasto-olosuhteisiin ja raskaisiin kuormituksiin ja esim. napavälityksiin ovat viskositeetiltaan moniasteisia 75W- 140.

      Automatisoitu mekaaninen vaihteisto on manuaalivaihteiston kaltainen voimansiirtojärjestelmä, joissa vaihteiden esivalinta tapahtuu joko automaattisesti määrätyn ohjelman ja/tai kuljettajan valinnan mukaan. Vaihteisto ”seurustelee” jatkuvasti moottorin elektronisen ohjausjärjestelmän kanssa valiten aina optimaalisen tavan edetä. Vaihteisto-ohjelmia voi valita myös erilaisten työsuoritusten vaatimuksien mukaisesti. Vaihteiden siirto sekä kytkimen toiminta tapahtuu paineilman avulla.

      Erityisvaatimuksena raskaissa työkoneissa (kuormaajat, trukit, traktorit) ovat yhdistelminä GL- 4/ GL- 5 sekä LS (Limited Slip) – automaattinen luistonrajoitusjärjestelmä sekä mahdollisesti vielä vetopyörästön navoissa öljykylpy- jarrujärjestelmä eli öljyllä jäähdytetyt monilevyjarrut (WB= Wet Brakes).