Etusivu  /  Blogi
Blogi

Blogi


OSTAJAT LÖYSIVÄT LUBRICATION ENGINEERS –TUOTTEET SOMESSA




Tony Hakovirta on tuonut testivideoillaan LE:n suuren ostajakunnan tietoisuuteen


Lubrication Engineers eli lyhyemmin sanottuna LE –tuotteita on myyty Suomessa jo yli 50 vuotta. LE on ollut teollisuuden erikoiskohteiden ostajien tuote. Tuotteiden hinta on korkeampi ja se rajaa ostajia, jotka ovat tottuneet maksamaan tuotteista vähemmän. LE-tuotteita ei tosin voi verrata muihin, toteaa Tony Hakovirta. Hintaero syntyy muusta kuin mielikuvamarkkinoinnista. Tuotteiden lisäaineet tekevät niistä täysin poikkeuksellisia eli tuotteiden väliset erot ovat todellisia, eivät vain lupauksia ja mielikuvia.

Tämä amerikkalainen voiteluaineiden huippubrändi ei ole löytänyt tietään suuremman käyttäjäkunnan tietoisuuteen, vaikka sitä on myyty Suomessa niin pitkään, Tony toteaa. Ei ennen kuin nyt! Aloitin LE-tuotteiden testaamisen ja testivideoiden tekemisen TikTokkiin. Testivideot herättävät valtavasti kiinnostusta ja ehkä myös epäuskoa, Tony pohtii. Monen on vaikea uskoa, että testeissä käytetyt vertailutuotteet ovat ominaisuuksiltaan niin paljon heikompia. Meille on tullut myymälään henkilöitä, jotka ovat ajaneet satojen kilometrien päästä vain tullakseen toteamaan omin silmin tuotteiden ominaisuudet.

Viime syksyn hauskin testaus tapahtui täällä Ylöjärvellä, kun firman pihaan ajoi muutaman nuoren kaverin porukka. He olivat nähneet TikTokissa tekemäni videon, jossa LE 802 Brake Cleaner –tuotteella poistettiin öljytynnyriin maalattu logo. Poikien BMW oli sotkettu graffiteilla. Me lähdimme poistamaan graffiteja 802 spraylla ja ne todellakin lähtivät. Tuo kuvattiin videolle ja pojat lähettivät myöhemmin autotalliltaan omilta videoita tuosta sotkujen poistosta. Maalipinta ei kärsinyt. Kaverukset ottivat tietoisen riskin ja se kannatti, Tony naurahtaa. Tuote on myös aivan järjettömän tehokas rasvan ja lian poistaja. 802 kuuluu myös niiden tuotteiden listalla, joka myydään saman tien loppuun, kun sitä tulee.

Jokainen LE-tuotteiden ostaja on ostanut lisää. Esimerkiksi LE 1233 tappirasva on niin menevä tuote, että jokainen saapunut erä myydään parissa päivässä loppuun. LE:n tuotteita ei saa Suomessa muualta kuin meiltä, Tony toteaa. Korona on heittänyt sen verran kapuloita rattaisiin, että Yhdysvalloissa on ollut tuotantovaikeuksia. Suurimmat maahantuonnin haasteet on kuitenkin koettu satamissa, joissa ei ole saatu tavaraa purettua merikonteista ja lähetettyä matkaan.

Vaikka tuote on kalliimpi, niin se maksaa käytössä itsensä takaisin. Siinä, kun niin sanottua tavallista tappirasvaa lisätään voideltaviin kohteisiin lähes päivittäin, niin LE:n rasva pysyy paikallaan ja rasvauskerrat vähenevät. Näin säästyy työtä ja rasvaa.

SOSIAALINEN MEDIA TAVOITTAA

Tony on panostanut todella voimakkaasti sosiaalisen median käyttämiseen myös myyntikanavana. Se on tällä varsin perinteisellä voiteluaine- ja suodatinalalla uutta. Äkkiä ei ajattelisi, että näillä tuotteilla päästään suuren yleisön tietoisuuteen juurikin sosiaalisessa mediassa. Eritoten TikTokissa, jonka moni mieltään nuorten käyttäjien some-alustaksi. Totuus on jossain siellä välissä. Käyttäjät ovat kaikenikäisiä. Katselukertoja testivideoilla on jo yli 1.4 miljoonaa kertaa.

Suomi on todella suuri maa ja tuntuu, että se unohtuu. Se mikä täällä etelässä ja suurissa kaupungeissa kiinnostaa on ihan eri kuin esimerkiksi Pohjois-Suomessa, Tony toteaa. On aivan huikeaa käydä tapaamassa asiakkaita pohjoisessa. Elämä siellä poikkeaa niin tyystin tästä etelän touhusta. Välimatkat on pitkiä ja luonto on koko ajan läsnä ihmisten elämässä. Sosiaalisen median kanavissa näkee miten nuoret ja vanhemmat viettävät vapaa-aikaa erilaisten moottoriajoneuvojen parissa. Mönkijät, moottorikelkat, traktorit ja muut on tärkeitä juttuja, Tony sanoo.

Teksti ja kuva: Sari Ristilä-Happonen